Rozmowa z klientem w salonie fryzjerskim - jak powinna wyglądać?

/ 21.07.2022
Autor: KEUNE

Osiągnięcie sukcesu we fryzjerstwie nie jest łatwym zadaniem. Oprócz umiejętności stylista powinien także znaleźć wspólny język z klientami. Dobra komunikacja jeszcze przed świadczeniem usług to jeden z najważniejszych punktów wpływających na ich decyzję o powrocie. Jak prowadzić dialog z klientem, aby uniknąć błędów i zdobyć jego zaufanie?

Krok 1. Zbuduj relację z klientem

Budowanie relacji zaczyna się już od momentu umówienia na wizytę. Jeśli dana osoba była już w Twoim salonie, przypomnij sobie, z jakich usług wówczas korzystała. Dzięki temu Twój klient od razu poczuje się wyjątkowo i odniesie wrażenie, że został przez Ciebie zapamiętany.

Krok 2. Uważnie słuchaj

Dobry specjalista zawsze uważnie słucha klienta. Nie rozpoczynaj rozmowy od swoich propozycji czy opisu najnowszych trendów. Na początek dowiedz się, jakie są oczekiwania klienta. Jeśli ma trudności w dokładnym przedstawieniu swojej wizji, pomóż mu, zadając konkretne pytania. Jeśli wciąż masz jakieś wątpliwości, razem z klientem znajdźcie w Internecie fryzurę czy kolor, o którym marzy :)

Krok 3. Czas na szczegóły!

Zwłaszcza kobiety poświęcają dużo uwagi swoim włosom oraz skórze głowy. Aby jak najlepiej zadbać o klienta i jego potrzeby, dopytaj o wszystkie ważne szczegóły - może zapomnieć poinformować Cię o niedawnej koloryzacji włosów, trwałych zabiegach czy alergiach. Podczas rozmowy zadaj konkretne pytania i spraw, że Twój klient będzie nie tylko spokojny, ale i zyska poczucie, że zajmuje się nim prawdziwy profesjonalista.

Krok 4. Dokonaj oceny, nie oceniając

Oceniając stan włosów klienta, unikaj nieprzyjemnych komentarzy, uwag i negatywnego zdania na temat pracy poprzedniego fryzjera. Jeśli włosy są zniszczone, przedstaw swoje sugestie, jak poprawić ich wygląd, zdrowie i kondycję.

Krok 5. Informuj o tym, co robisz

Jeśli klient nie daje wyraźnych sygnałów, że nie jest zainteresowany rozmową, z pewnością będzie zainteresowany tym, co robisz z jego włosami oraz z jakich produktów korzystasz. Na bieżąco informuj go o kolejnych procesach i stosowanych kosmetykach. Dzięki temu nawiążesz z nim jeszcze lepszy kontakt, ale także zyskasz jego uznanie.

Krok 6. Kieruj się wyczuciem, nie zapominaj o profesjonalizmie

Nawiązanie relacji opartej na zaufaniu między fryzjerem a klientem jest niemożliwe bez komunikacji. Ważne jest wyczucie oczekiwań każdego klienta, a najłatwiej osiągnąć to podczas swobodnej rozmowy. Oczywiście nie każdy klient może mieć na nią ochotę. Należy to uszanować i nie przytłaczać go pogawędkami. Jeśli jednak klient ewidentnie jest otwarty na rozmowę, okaż mu zainteresowanie i uważnie go słuchaj. Dzięki temu z całą pewnością poczuje się mile widzianym.

Pamiętaj! Dyskutowanie o pracy innych fryzjerów czy mówienie o relacjach w zespole nie jest najlepszym pomysłem. Często sami klienci zaczynają plotkować, narzekać na pracę poprzedniego fryzjera lub problemy w życiu osobistym. W takiej sytuacji bądź wyrozumiały - słuchaj, ale jeśli to możliwe, unikaj udzielania rad i wyrażania negatywnych lub krytycznych uwag.

Krok 7. Zapytaj o opinię i przekaż wskazówki dotyczące pielęgnacji włosów

Na sam koniec upewnij się, że klient jest zadowolony z uzyskanego efektu. Daj mu czas, by spokojnie przyjrzał się fryzurze i mógł przekazać Ci swoją opinię. I ostatnia ważna rzecz: jesteś ekspertem, zatem doradź klientowi, w jaki sposób i jakimi kosmetykami pielęgnować włosy, by jak najdłużej utrzymać ich piękny i zdrowy wygląd!

Rozmowa z klientem w salonie fryzjerskim - jak powinna wyglądać?